• ورود به حساب

    برای مشاهده اطلاعیه‌ها ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

هنور ثبت نام نکرده اید؟

ثبت نام
کابوس شیشه و سایه‌های شهر در «متری شیش و نیم»

کابوس شیشه و سایه‌های شهر در «متری شیش و نیم»

۱۴۰۴/۰۹/۲۰
۱ دقیقه مطالعه
۱۳۱ بازدید
معرفی فیلم

پارگراف ۱:
«متري شش و نيم» از همان سكانس‌هاي آغازين، بدون تعارف تماشاگر را در دل بحران پرتاب مي‌كند؛ جست‌وجوي پليس در كوچه‌ها، هجوم به مخفي‌گاه‌ها و نماهاي شلوغ و پر از جمعيت، فضايي مستندوار و بي‌رحم مي‌سازد. سعيد روستايي بعد از «ابد و يك روز» دوباره سراغ طبقه‌اي فراموش‌شده مي‌رود؛ اين بار اما نه فقط در مقياس يك خانواده، بلكه در مقياس يك شهر معتاد و زخمي، شهري كه مواد مخدر مثل رگي سياه در زير پوستش مي‌دود.

پارگراف ۲:
هسته اصلي داستان، تقابل يك افسر خشن و خسته (با بازي دقيق و كنترل‌شده پيمان معادي) با قاچاقچي بزرگ شيشه، ناصر خطابي (نقش‌آفريني پرتنش و چندوجهي نويد محمدزاده) است. اين تقابل، فقط جنگ خير و شر نيست؛ كم‌كم مي‌فهميم هر دو طرف، قرباني ساختاري هستند كه بالاتر از آنها تصميم مي‌گيرد. پليس، درگير فشار سيستم، رسانه و خانواده؛ قاچاقچي، محصول فقر، قدرت‌طلبي و چرخه‌اي است كه حالا خودش هم گرفتار آن شده. اين تك‌محوري بودن داستان، اجازه مي‌دهد رابطه و ديالوگ‌هاي اين دو شخصيت، به قلب تپنده فيلم تبديل شود.

پارگراف ۳:
يكي از نقاط قوت «متري شش و نيم» تصوير كردن جهان پر از آدم‌هاي بي‌چهره است؛ صف‌هاي طولاني معتادان بازداشتي، سالن‌هاي شلوغ زندان، بچه‌هايي كه در حياط زندان مي‌دوند، زناني كه در راهروها گريه مي‌كنند؛ همه اين‌ها يادآور اين است كه ماجرا فقط درباره يك قاچاقچي و يك افسر نيست، بلكه درباره جامعه‌اي است كه زير بار اعتياد خم شده. روستايي با دوربين پرتكان و نماهاي بسته، تماشاگر را در تنگناي همين ازدحام حبس مي‌كند تا نفس‌گير بودن بحران را حس كند.

پارگراف ۴:
فيلم در سطح ظاهري، يك درام پليسي پرهيجان است؛ تعقيب و گريز، بازجويي، تهديد، معامله و بازي‌هاي رواني زياد دارد، اما در لايه زيرين، نقدي جدي به سياست‌هاي مقابله با مواد مخدر و چرخه بي‌نتيجه مجازات‌ها مطرح مي‌كند. هر بار كه يك باند متلاشي مي‌شود، باند بعدي جاي آن را مي‌گيرد؛ هر بار تعدادي محكوم مي‌شوند، صف جديدي پشت در زندان شكل مي‌گيرد. فيلم بدون شعار دادن، اين حس پوچي و بي‌انتها بودن جنگ را در ذهن مخاطب می‌کارد.

پارگراف ۵:
«متري شش و نيم» از نظر بازيگري، كارگرداني و ميزانسن، يكي از منسجم‌ترين آثار سال‌هاي اخير سينماي ايران است؛ بازي‌هاي واقعي، ديالوگ‌هاي زنده و فضاسازي خشن اما ملموس، باعث مي‌شود تا مدت‌ها بعد از تماشاي فيلم، صحنه‌هاي زندان، چهره معتادان و نگاه متزلزل شخصيت‌ها را فراموش نكنيم. اين فيلم نه نسخه مي‌دهد و نه اميد واهي مي‌فروشد؛ فقط آينه‌اي تيره جلويمان مي‌گيرد تا ببينيم وقتي بحران در مقياس «متري شش و نيم» در زندگي مردم جا خوش مي‌كند، ديگر هيچ‌كس واقعا «خارج از داستان» نيست.

دیدگاه بینندگان

هنوز نظری ثبت نشده است. اولین نفر باشید!